dinsdag 20 oktober 2009

Muurhagedissen

Ik had op 21 september hier al een filmpje geplaatst van twee muurhagedissen die aan het zonnebaden waren.
Ik had nog meer opnamen van die hagedissen, en die heb ik nu afgewerkt.

Het volgende filmpje is op 20 september 2009 opgenomen, net als het eerder gepubliceerde filmpje. Het geluid bestond vooral uit ruis, daarom heb ik er maar een muziekje onder gezet. Let op de hagedis met de korte staart (bij de start van het filmpje boven in beeld). Die is waarschijnlijk zijn staart verloren en heeft hem daarna weer aan laten groeien. Later in het filmpje krijgt hij een lelijke mep met de linkerachterpoot van een soortgenoot, maar over het algemeen liggen ze broederlijk of zusterlijk bij elkaar.

Het laatste filmpje is als eerste opgenomen, namelijk op een zonnige dag op 8 september. Ik had die dag geen statief bij me, maar heb een uur en een kwartier in de berm gezeten om de hagedissen zo goed mogelijk in hun omgeving vast te leggen. Je ziet hier ook een hagedis over een verticale betonnen wand lopen.
Aan het einde zie je een muurhagedis die met een uitgedroogde dode regenworm aan het slepen is. Je ziet daar trouwens ook een aantal peuken van filtercigaretten, het was daar een zooitje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten